www.metro.se




”Varje natt innan jag ska sova funderar jag på att flyttatill USA och bo i en van i ett år och svänga igenom Memphis”, säger Calle Kristiansson. Foto: Anders Fästader

 



Namn
: Calle Kristiansson.
Ålder: 22 år.
Bor: Kristianstad.
Familj: Singel. Mamma.
Aktuell: Med skivan ”Valley rally” som släpps på onsdag. På kvällen hålls releasefest på Clarion Hotel i Stockholm där bandet kommer att spela live.
 


Calle Kristiansson kom tvåa i ”Idol” för två år sedan. Nu kommer debutskivan ”Valley rally”. ”Jag känner ofta att jag är född i fel tid”.



Efter att ha kommit tvåa i ”Idol” för två år sedan åkte Calle Kristiansson och hans band The Undervalleys ut på turné i Sverige där de bland annat spelade Calle Kristianssons version av ”Walking in Memphis”.

Sedan samlade de ihop ett gäng, gick in i studion och spelade in debutskivan ”Valley rally”, som släpps i veckan, på egen hand.
– Skivbolagen ville inte göra samma sak som jag, de ville göra akustisk strandraggarreggae och det är jag totalt ointresserad av, säger Calle Kristiansson.

Resulatet: ”Valley rally” är en rockskiva med tydliga influenser från den amerikanska 70-talsrocken.
Calle Kristiansson är inte bara fascinerad av gammal rock, han känner ofta att han är född i fel tid.
– Jag hade velat vara född i USA på 40- eller 50-talet, det hade varit guld. Jag förstår om vissa tycker att vår musik är bakåtsträvande.

Hur ser du tillbaka på tiden i ”Idol”?
– Jag ångrar inte att jag gjorde det men man får så himla mycket emot sig. Det finns två läger, det kreddiga och det okreddiga och jag har inga ambitioner att tillhöra någon av dem.




Emma Björkman

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0